Monday, November 30, 2015

Gange på fingrene - alle gangestykkene fra 6 x 6 til 10 x 10

Gangetabellen kan være vanskelig å lære, men heldigvis finnes det gode hjelpemiddel!
Fingrene er kanskje det greieste, for de har vi alltid rett foran oss...

På lærerskolen lærte jeg en gammel metode for alle gangestykkene fra 6 x 6 opp til 10 x 10.
Hvis elevene lærer seg denne metoden å "ta" gangestykkene på har de et godt hjelpemiddel til å lære de "vanskelige" gangestykkene (som f.eks 7 x 8 og 8 x 9). Den ble kalt "Kurdermetoden".

Men før jeg beskriver metoden vil jeg gjerne "skrelle vekk" litt av gangestykkene i den lille gangetabellen. - Det kan jo høres mye ut å skulle lære seg 10 tabeller med 10 gangestykker i (totalt 100 oppgaver)!

1-gangen kan vi vel i grunnen ganske fort "legge vekk" - for når den ene faktoren er 1, så blir jo produktet (svaret) likt den andre faktoren. (1 x 0 = 0 og 1 x 10 = 10).

2- gangen er nesten like enkel, den løser vi ved å tenke "dobbelt så mye"!

10-gangen er også ganske lett å lære, de aller fleste elever ser fort systemet med tierene.

Så får vi gå tilbake til 3-gangen:

I 3-gangen  må vi lære oss:
3 x 3
3 x 4
3 x 5
3 x 6
3 x 7
3 x 8
3 x 9
Det er 7 gangestykker

I 4-gangen må vi lære oss:
4 x 4
4 x 5
4 x 6
4 x 7
4 x 8
4 x 9
Det er 6 gangestykker

I 5-gangen må vi lære oss:
5 x 5
5 x 6
5 x 7
5 x 8
5 x 9
Det er 5 gangestykker. (5 x 3 og 5 x 4 er ikke tatt med, for de står jo, i motsatt rekkefølge i tabellene for 3- og 4-gangen).

Det blir altså 18 gangestykker vi må pugge! Uten 1, 2 og 10-gangen, og med alle gangestykkene fra 6 x 6 "på fingrene" blir det altså ganske mye mer overkommelig å lære seg den lille multiplikasjonstabellen!


Så over til selve metoden:
Først må vi lære å telle på fingrene. Tenk deg at ei knytta hånd representerer mengden 5.

Bildet her viser tallet 5.

Strekker du ut en finger får du tallet 6, to fingre blir tallet 7, tre fingre 8, fire fingre 9 og en åpen hånd med alle fem fingrene strukket ut blir da 10.


Handa på dette bildet representerer altså mengden 7.

Nå har vi to hender, og dermed kan vi telle opp med begge hendene. Hvis du holder begge hendene foran deg, knyttet, kan du tenke "5 x 5".

Rett så ut to fingre på høyre hånd (7) og to fingre på venstre hånd (7), og tenk "7 x 7".
Så kommer det kjekke: To fingre "stritter ut" på hver hand, og de representerer "tiere", altså totalt 4 tiere - som blir 40. De tre fingrene på hver hand som er "krølla inn" representerer "enere" - og de skal IKKE legges sammen, men ganges! 3 x 3 = 9.
Summen av tiere og summen av enere legges sammen: 40 + 9 = 49!

Vanskelig? Ja, det hender det tar noen "runder" før man begynner å se at dette faktisk stemmer! :-)


Her har jeg strukket ut tre fingre på venstre hand, altså tallet 8 (husk at knyttet hand er 5, og hver finger strukket ut øker tallet). På høyre hand har jeg strukket ut 2 fingre (5 + 2 = 7).
Gangestykket blir altså 8 x 7:
Fem fingre "stritter ut" - og gir oss fem tiere = 50.
To ganger tre fingre er krøllet inn og gir oss: 2 x 3 = 6.
50 + 6 = 56!

Fortsatt ikke overbevist?
Hva må til? 9 x 9?




8 tiere - og enerene er "krøllet inn" (i den grad det går å krølle inn lillefingeren - det er lettere å gjøre det motsatt, å holde inn tomlene). Noen fristes til å tenke "to", men husk at enerne skal ganges med hverandre! Svaret blir altså 80 + 1 = 81.

*********************************************************************************
Så må det nevnes til slutt de to gangestykkene som ikke passer helt inn i mønsteret, men som blir rett hvis man holder seg til framgangsmåten. Jeg pleier alltid å gjøre elevene bevisst på disse to:

6 x 6:

To tiere: 20
Fire enere på hver hånd: 4 x 4 = 16 enere.
MEN, 20 + 16 = 36!
Og vanligvis har elevene ganske god forståelse for enere og tiere før vi begynner med multiplikasjon, så det er sjelden noen tror at svaret blir "tjue-seksten"!



6 x 7:


Tre fingre "stritter ut" og gir oss 30.
4 x 3 fingre er bøyd inn og gir oss 12.
"Tretti-tolv" finnes ikke, men 42 finnes!

Lykke til!
Kommenter eller spør hvis jeg ikke har klart å forklare tydelig nok!

Hilsen Knut Olav


PS. Jeg fant en side hos "Kreativundervisning" som bruker samme prinsippet, men utfører det på en litt annen måte. Ta gjerne en kikk på denne også - og bruk måten som fungerer best for deg!
Lykke til!

No comments:

Post a Comment